Between silence and manipulation: Bergman and censorship in Portugal in the 1960s

Authors

  • António Rebelo

DOI:

https://doi.org/10.34640/ct10uma2025rebelo

Keywords:

Estado Novo, censorship, Bergman, traditional morals, Catholic religion

Abstract

We started from the idea of territory, concept and central theme of this Meeting. From the outset, this notion has a complex but enlightening etymological origin: its main root, originating from the Latin territorium, is formed by the etymists: - earth -, meaning “soil”, “region”, “country”; - torium - a suffix indicating a place associated with an action. Thus, territorium originally expressed “the extension of land belonging to a city or state”. It is precisely in this specific domain - the Estado Novo, with political, social, ethical and moral implications - that we intend to talk about Bergman and the films shown among us. It is therefore important to state that this study – “Between Silence and Manipulation: Bergman and Censorship in Portugal, the 60s” – begins by contextualizing the existing situation in Portugal, whose mention is not of a geographical order, but of the jurisdiction of a community, and does so by marking, in this approach, the reality of the 60s. Highlighting this specific territory, a singular context of censorship and cinematographic reception is configured, under the responsibility of the Estado Novo, different from what occurred in other European countries. [...]

References

Abreu, B. F. (2017). A Segunda Filípica: Tradução e estudo do ethos segundo a Retórica de Cícero (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas. (Tradução integral da Oratio Philippica Secunda, § 102, p. 169).

Acciaiuoli, M. (2013). Os cinemas de Lisboa – Um fenómeno urbano do século XX. Bizâncio.

Azevedo, C. (1999). A censura de Salazar e Marcelo. D. Quixote.

Bergman, I. (1960). Morangos silvestres / Smultrongstallet (Wild Strawberries). SNI, IGAC (2ª Inc), cx. 178.

Bergman, I. (1959). A Fonte da Virgem / Jungfrukällan. SNI, IGAC (2ª Inc), cx. 192.

Bergman, I. (1963). Luz de Inverno / The Communicants. SNI, IGAC (2ª Inc), cx. 227.

Bergman, I. (1957–1963). O Sétimo Selo / Det sjunde inseglet. SNI, IGAC (2ª Inc), cx. 224.

Bergman, I. (1963–1964). Mónica e o Desejo / Sommaren med Monika. IGAC (2ª Inc), cx. 235.

Bergman, I. (1963–1965). Em busca da verdade / Sasom i en spegel. SNI, IGAC (2ª Inc), cx. 250.

Cabrera, A. (Coord.). (2013). Censura nunca mais! – A censura no teatro e no cinema do Estado Novo. Alêtheia.

Dias, A. (1963). Verão: vêem e ouvem. Celulóide, (69), 12.

Duarte, F. (1961). Cinemas de ensaio em Lisboa. Celulóide, (40), 1.

Dylan, B. (1964). The Times They Are a-Changin’ [Vinil]. CBS.

Han, B.-C. (2013). No enxame: Reflexões sobre o digital. Relógio d’Água.

Idem. (s.d.). Op. cit. (Não utilizável em APA — comentar: a norma não permite “Idem”. É preciso repetir a referência completa sempre que citada.)

Leite, J. (2018). Os cinemas de Lisboa [E-book]. https://drive.google.com/file/d/1ODrG_1CQhAV3D1sLrrzmZHJYdbIDn7kb/view

Ministério da Instrução Pública. (1927). Decreto-Lei n.º 13564/1927. Diário do Governo, 1.ª série, 92, 699. https://files.diariodarepublica.pt/1s/1927/05/09200/06890704.pdf

Pires, J. C. (1961). Sorrisos de uma noite medieval. Almanaque, (Abril), 42–45. https://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/EFEMERIDES/josecardosopires/Textos/PDF/Almanaque_Mar-Abr1961_00420045.pdf

Presidência do Conselho. (1957). Decreto-Lei n.º 41051/1957. Diário do Governo, 1.ª série, 74, 368. https://files.diariodarepublica.pt/gratuitos/1s/1957/04/07400.pdf

Rosario, G. (2015). Ingmar Bergman e a censura cinematográfica franquista. Shangrila.

Steene, B. (1968). Ingmar Bergman. Twayne Publishers. (pp. 89, 242–243, 413; traduções livres do autor.)

TEP/CCT. (1961, 21 de Janeiro). Ofício. Arquivo do Círculo de Cultura Teatral.

SNI. (1961, 4 de Maio). Ofício n.º 1185. Arquivo do Círculo de Cultura Teatral (TEP/CCT).

Zubiaur, J. (1974, Março). El manantial de la doncella: un film de Ingmar Bergman. http://www.zubiaurcarreno.com/el-manantial-de-la-doncella-film-de-ingmar-bergman

Zuboff, S. (2020). A era do capitalismo da vigilância. Relógio d’Água.

Actas das Sessões 1960. (1960). PT/TT/SNI-DGE/3/5, Acta n.º 133, 16 de Fevereiro de 1960.

Actas das Sessões 1961. (1961). PT/TT/SNI-DGE/3/5, Acta n.º 195, 26 de Abril de 1961.

Published

2025-12-18

How to Cite

Rebelo, A. (2025). Between silence and manipulation: Bergman and censorship in Portugal in the 1960s. Cinema & Território, 1(10), 174–193. https://doi.org/10.34640/ct10uma2025rebelo

Issue

Section

International Cinema & Territory Meeting

Categories