When the city becomes an image: the role of cinema in constructing urban memory
DOI:
https://doi.org/10.34640/ct10uma2025oliveiraKeywords:
urban memory, city-image, cinema, São Paulo, spatial representationAbstract
This article proposes a reflection on urban memory based on cinematographic representations, focusing on the city of São Paulo as portrayed in the film São Paulo, Sociedade Anônima (1965), by Luís Sérgio Person. The research investigates how moving images go beyond the documentary function, assuming an active role in the construction of meanings and affections about the city. Through the analysis of the visual and symbolic narrative of the film, the ways in which cinema contributes to the formation of collective memory are discussed, revealing social, historical and subjective layers of the urban space. The city, in this context, ceases to be a backdrop and assumes the role of a character, configuring itself as a living organism in constant transformation.
References
Allen, W. (Director). (1979). Manhattan [Filme]. Estados Unidos.
Allen, W. (Director). (2011). Meia-noite em Paris [Filme]. Espanha/Estados Unidos.
Benjamin, W. (2009). Passagens (I. Aron & C. P. B. Mourão, Trads.). Editora UFMG; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.
Botelho, C. (Director). (1986). Cidade oculta [Filme]. Brasil.
Costa, M. H. (2006). A cidade como cinema existencial. RUA: Revista de Urbanismo e Arquitetura, 1(1), 34–43.
Clarke, D. B. (1997). The cinematic city. Routledge.
Correia, T. B. (2001). Os rumos da cidade: urbanismo e modernização em São Paulo. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, 3(5), 119–120. https://rbeur.anpur.org.br/rbeur/article/view/128
Cuarón, A. (Director). (2018). Roma [Filme]. México/Estados Unidos.
Fellini, F. (Director). (1973). Amarcord [Filme]. Itália/França.
Halbwachs, M. (1968). La mémoire collective (2ª ed.; L. L. Schaffter, Trad.). Presses Universitaires de France.
Khouri, W. H. (Director). (1964). Noite vazia [Filme]. Brasil.
Lefebvre, H. (2000). La production de l’espace (4ª ed.; D. B. Pereira & S. Martins, Trads.). Éditions Anthropos.
Lezo, D. (2016). Cidade e máquina: o imaginário cinematográfico da cidade de São Paulo, de Sinfonia à Sociedade Anônima. In XIV Seminário de História da Cidade e do Urbanismo – Cidade, arquitetura e urbanismo: visões e revisões do século XX (Vol. 14, pp. 584–590). São Carlos.
Luz, R. (2002). Filme e subjetividade. Contra Capa.
Lynch, K. (1960). The image of the city. MIT Press.
Machado Jr., R. (s.d.). São Paulo vista pelo cinema: Ensaio sobre a representação do espaço urbano. Divisão de Pesquisas em Artes Contemporâneas, CCSP, Secretaria de Cultura do Município. (Cadernos de História da Cultura e da Arte).
Meirelles, F. (Director). (2008). Ensaio sobre a cegueira [Filme]. Estados Unidos.
Mendonça Filho, K. (Director). (2012). O som ao redor [Filme]. Brasil.
Nehring, M. M. (2007). São Paulo no cinema: A representação da cidade nos anos 1960 [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo].
Nichile, M. C. F. (2016). São Paulo no cinema: Traduções intersemióticas das práticas de vida na cidade [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo].
Person, L. S. (1965). São Paulo, Sociedade Anônima [Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/ns-LPKhz_AE?si=fHnZNlqTFvYTBkUJ
Resnais, A. (Director). (1959). Hiroshima, meu amor [Filme]. França/Japão.
Sganzerla, R. (Director). (1968). O bandido da luz vermelha [Filme]. Brasil.
Shiel, M., & Fitzmaurice, T. (2001). Cinema and the city: Film and urban societies in a global context. Blackwell.
Xavier, I. (2006). São Paulo no cinema: expansão da cidade-máquina, corrosão da cidade-arquipélago. Sinopse (São Paulo), 8(11), 18–25. https://www.revistas.usp.br/sin/article/view/206273
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cristiane Alves de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
For more information follow the link: CC Atribuição-NãoComercial 4.0





