Video art - gender identity and territory in the practice of Digital Citizenship
DOI:
https://doi.org/10.34640/ct9uma2024jermiasoarescarvalhoKeywords:
videoarte, cidadania, média-arte digital, identidade femininaAbstract
This article presents the relationship between video art, as a pedagogical resource in Digital Media Art, and the practice of digital citizenship in formal and informal contexts with young people. Gender identity and territory are presented conceptually as a socio-cultural framework for the artistic approach to the video art created by the author, Somos Todos Mar. The analysis of this video artwork reflects the relationship between women and childhood, poetry and the calm of the sea. This clash of identities portrays the relationship with the world - the (industrialised) sea. As a case study, it reflects on how video art explores the boundaries of territories with the intervention of women. The relationship established with the sea transcends it as a border, a producer of oxygen; in other words, as an element that culturally and historically sustains and builds communities. The need for a cross-disciplinary approach is reinforced in the diversity of areas of study and in artistic school projects that address gender equality, the territory and the environment, based on eco-feminism. We Are All Sea contributed to discussion and reflection on the territory and the relationship with the female figure, encouraging civic and creative participation for a more critical, [...].
References
Angelin, R. (2014). Mulheres, ecofeminismo e desenvolvimento sustentável diante das perspectivas de redistribuição e reconhecimento de gênero. Revista Eletrônica Direito e Política, 9(3), 1569-1597.
Baiense, C. & Borges, G. (2019). Mídia, educação e democracia: diálogos e desafios em tempos de crise. Revista Mídia e Cotidiano, 13(3), 01-05. https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/38853/22322
Comissão Executiva do Plano Nacional das Artes (2019). Estratégia do Plano Nacional das Artes. Ministério da Educação e da Cultura. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Projetos/PNA/Documentos/estrategia_do_plano_nacional_das_artes_2019-2024.pdf
Da Veiga, P. A. (2020). O museu de tudo em qualquer parte: Arte e cultura digital: interferir e curar. Grácio Editor. https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/11265
DGERT (2024, 30 de julho). Escolas Básicas e Secundárias. Direção-Geral do Emprego e das Relações do Trabalho (DGERT). https://www.dgert.gov.pt/escolas-basicas-e-secundarias
Dubois, P. (2004). Cinema, vídeo, Godard. Cosac & Naify. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5008422/mod_resource/content/1/Dubois%2C%20Philippe%20-%20Cinema%2C%20video%2C%20Godard%20%282004%29.pdf
Estevez-Saá, M. & Lorenzo-Modia, M. J. (2018). A Ética e a Estética do Eco-cuidado: Contemporâneo. Debates sobre Ecofeminism – Mulheres Estudos. Routledge Taylor & Francis Group. 47(2), 123–146. https://doi.org/10.1080/00497878.2018.1425509
Ferreira, H. (2020). A Prisão como solução? Os princípios do ecofeminismo aplicados à reinserção social das mulheres detidas. In Baptista, M.M. & De Almeida, A.R.A. (Eds.). (2020). Performatividade de Género na Democracia Ameaçada (pp. 247-257). Grácio Editor. https://ria.ua.pt/handle/10773/29823
Flores, B. N. & Trevizan, S. D. P. (2015) – Ecofeminismo e comunidade sustentável. Revista Estudos Feministas, 23(01), Jan-Apr. Universidade Estadual de Santa Cruz/ UESC. http://ref.scielo.org/jxbcjp
Hobbs, R. (2011). The state of media literacy. A response to Potter. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 55(4), 419-430, DOI: 10.1080/08838151.2011.597594
Livingstone, S. & Van der Graaf, S. (2010). Media Literacy. In The International Encyclopedia of Communication, W. Donsbach (Ed.). https://doi.org/10.1002/9781405186407.wbiecm039
Lopes, D. (2006). Cinema e Gênero. In História do Cinema Mundial – capítulo org. por Fernando Mascarello (pp. 379-394). Papirus Editora.
Miglioli, S. & Barros, M. (2013). Novas Tecnologias da Imagem e da Visualidade: GIF animados como videoarte. Sessões do Imaginário, ANO XVIII, N.º 29.
Prá, J. R. & Pagot, R. (2018). Rotas de empoderamento das mulheres no contexto dos feminismos, da cidadania e dos direitos humanos. Diferentes olhares sobre o empoderamento das mulheres. Inclusão Social, 11(2), 01-132 https://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4249
Passos, D. (2020). Um “outro” olhar: Igualdade de Género no Cinema Independente [Dissertação de Mestrado não publicada]. ISCTE, Instituto Universitário de Lisboa.
Paul, C. (2008). Defining the territory: What is New Media Art? In C. Paul (Ed.). New Media in the White Cube and Beyond (pp. 1-5). University of California Press. https://acrobat.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:c1d64d26-8a90-3ceb-a08f-38912929982c
Pereira, A. (2014). A mulher-cineasta: Da arte pela arte a uma estética da diferenciação [Tese de Doutoramento não publicada]. Universidade da Beira Interior. http://hdl.handle.net/10400.6/3959
Pinto, J. P., Cardoso, T. & Soares, A.I. (2019). Educação, Cinema e Redes Sociais: um olhar a partir do Plano Nacional de Cinema. Translocal, Culturas Contemporâneas Locais e Urbanas. N. 4. https://translocal.funchal.pt/wp-content/uploads/2019/01/EducacaoCinemaERedes-Sociais_PNC.pdf
Potter, W. J. (2010). The state of media literacy. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 54(4), 675-696. https://doi.org/10.1080/08838151.2011.521462
Soares, A. T. L. (2011). Vídeo Arte – uma abordagem da Arte Contemporânea no ensino artístico [Dissertação de Mestrado não publicada]. Universidade de Aveiro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sílvia Venturinha Jermias, Ana Isabel Soares, Isabel Cristina Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
For more information follow the link: CC Atribuição-NãoComercial 4.0