« Aqui não é o céu do Bié » the allegorical representation of the Angolan liberation struggle and civil war in the film “Na Cidade Vazia” by Maria João Ganga
DOI:
https://doi.org/10.34640/ct9uma2024lopestavaresKeywords:
angolan cinema, civil war, independence warAbstract
With its debut in 2004, on the cusp of a turning point in Angolan cinema, the film Hollow City (Na Cidade Vazia, 2004) by Maria João Ganga recounts the story of N’dala, an eleven-year-old who, in 1991, lands in Luanda upon fleeing the civil war that had victimized his family in Bié. In the capital, N’dala befriends Zé –a young boy who stars in a school play as Ngunga, the hero of the Peptela’s celebrated literary debut. Wandering through the streets of Luanda, N’dala personifies the pain of loss and of forced displacement caused by the internal conflict, evoking, simultaneously and through his similarities with Ngunga, the extended and long-lasting effects of colonialism and of the struggle for the independence of the territory. The aforementioned historical events, allegorically depicted on the screen of what was the first feature film directed by an Angolan woman, become objects of analysis which not only reflect the experience of mourning, but also a communal sense that can burgeon through the collective trauma of war(s). In this context, the female experience – that comes to life and is realized on screen by the women who participate in the narrative – assumes particular prominence.
References
Abrantes, J. M. (1986). Cinema angolano: um passado a merecer melhor futuro. Instituto Angolano de Cinema/Cinemateca Nacional de Angola.
Abrantes, J. M. (2015). Cinema Angolano: Um Passado com o Futuro Sempre Adiado. Em M.C. Piçarra & J. António (Eds.), Angola, o Nascimento de uma Nação. O Cinema da Independência (pp. 15-46). Guerra e Paz, Editores, S.A.
Agostinho, I. (2016). A Batalha do Kuito Kuanavale e o desanuviamento político da África Austral. Edizione Nuova Cultura.
Carvalho, R. D. (2003). Actas da Maianga. Cotovia.
De Grassi, A. (2015). Rethinking the 1961 Baixa de Kassanje revolt: Towards a relational Geo-History of Angola. Revista Mulemba V (10) (novembro), 53–133.
Ervedosa, J. (1970). Les massacres de la Baixa de Cassange. AfricAsia n. 9 (fevereiro), 30-31.
Furtado, J. (Realizador). (2007-2013). A Guerra [Série Documental]. Radio e Televisão de Portugal.
Ganga, M. J. (Realizadora). (2004). Na Cidade Vazia [Filme]. Integrada Produções, François Gonot, Animatógrafo II.
Gonçalves, C. (2012). Entrevista com a directora. Cine África. https://cine-africa.blogspot.com/2012/11/a-n-gola-maria-joao-ganga-2004 drama.html
Heywood, L. M. (2011). Angola and the violent years 1975-2008: civilian casualties. Portuguese Studies Review XIX (1–2), 311–332.
Lanziero, B. (2022). A inserção irónica de “As Aventuras de Ngunga”, de Pepetela, no filme Na Cidade Vazia, de Ganga: intertextualidade paródica e distopia. Em C.T. Secco, A.P. Tavares, A.M. Leite & J. O. Van-Dúnem (Eds.), CineGrafias Angolanas. Memórias & Reflexões (pp. 177-196). Kapulana.
Lopes, S. A. (2022). «Nós aqui ficamos, somos do Lubango»: meio século de imagens em movimento num planalto. [Dissertação de mestrado – Estudos Portugueses e Românicos, variante de Estudos Africanos]. Universidade de Lisboa.
Mabeko-Tali, J. M. (2018). Guerrilhas e Lutas Sociais – O MPLA Perante Si Próprio (1960-1977). Mercado de Letras.
MacQueen, N. (2018). As Guerras Coloniais. Em F. Rosas & P.A. Oliveira (Eds.), A Transição Falhada. O Marcelismo e o Fim do Estado Novo 1968-1974 (pp. 263-300). Editorial Notícias.
Mata, I. (1999). Pepetela: um escritor (ainda) em busca da utopia. Scripta III (5), 243-259.
Pearce, J. (2012). Control, Politics and Identity in the Angolan Civil War. African Affair, 111/444, 442-465.
Pearce, J. (2017). A Guerra Civil em Angola (1975-2002). Tinta-da-China.
Pepetela (2002). As Aventuras de Ngunga. Dom Quixote.
Pinto, A. C. (2001). O fim do império português: a cena internacional, a guerra colonial, e a descolonização, 1961-1975. Livros Horizonte.
Rosas, F. (2004). Prefácio. Em F. Rosas & P.A. Oliveira (Eds.). A Transição Falhada. O Marcelismo e o Fim do Estado Novo 1968-1974 (pp. 263-300). Editorial Notícias.
Rosas, F. (2018). Salazar e o Poder. A Arte de Saber Durar. Tinta-da-China.
Tavares, A.P. (2012). Escrever a nação. A propósito de e sobre Ruy Duarte de Carvalho. In Leite, A.M., Owen, H., Chaves R. & Apa, L. (Eds.), Nação e Narrativa Pós-Colonial I – Angola e Moçambique (pp. 191-195). Edições Colibri.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sofia Afonso Lopes, Ana Paula Tavares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
For more information follow the link: CC Atribuição-NãoComercial 4.0