Memory, place and the search for an inclusive territory in the autobiographical documentary of a Brazilian disabled person and audiovisual artist
DOI:
https://doi.org/10.34640/c.t8uma2023rochafreitasKeywords:
disability, inclusion, affectivity, memory, place, autobiographical documentaryAbstract
In this article is an experience report on the research and work carried out by the Brazilian video maker Cíntia Soares for the constitution of her documentary Elos: translating the untranslatable (2022). In the (auto)biographical work, she promotes intersections between her subjective experience as a person with a disability (PCD) and broader social and historical contexts, directly linked to a past of prejudice and silencing. In this sense, the young Latin American filmmaker seeks to explore a different territory through filmmaking and the sensitive possibility of expression allowed by this language. From this singular perspective and from the constructed filmic poetics itself, this protagonist reflects on concepts such as memory and place, allowing herself to break boundaries and promote crossings in search of desired new territories and differentiated artistic and expressive possibilities linked to affection and inclusion.
References
Audiovisual UFOP (2023a, março 6). Afetividade [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=5qaTpk_WUkI&t=8s
Audiovisual UFOP (2023b, março 6). Somos todos iguais [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=SXiC4cLEID0
Audiovisual UFOP (2023c, março 6). Vivendo intensamente [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ZCPnuYWPC9E
Bampi, S., Guilhem, D., & Alves, D. (2010). Modelo social: uma nova abordagem para o tema deficiência. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 18(4), 816-823. https://doi.org/10.1590/S0104-11692010000400022.
Ferreira, L. (s.d). Exposição traz vivências de estudantes com deficiência na UFOP. https://ufop.br/noticias/assistencia-estudantil/exposicao-traz-vivencias-de-estudantes-com-deficiencia-na-ufop
França, T. (2013). Modelo Social da Deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Lutas Sociais, 17 (31), 59-73. https://www4.pucsp.br/neils/revista/vol%2031/tiago-henrique franca.pdf
Garcia, V., Maia, A. (2014). Características da participação das pessoas com deficiência e/ou limitação funcional no mercado de trabalho brasileiro. R. bras. Est. Pop. 31, 395-418.
https://www.scielo.br/j/rbepop/a/Zy5L6Jw5JCzPqNGKC9yfJQD/?format=pdf&lang=pt.
Hall, S. (2003). Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. UFMG.
Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Lei Nacional nº 13.146, de 6 de julho de 2015. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm.
Gonçalves, D. (Diretor). (2018). [Filme]
Moriceau, Jean-Luc. (2020). Afetos na pesquisa acadêmica. Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 978-65-86963-10-6.
Mustafé, I, Coêlho, T. (2021). “Eu Respeito”? reflexões sobre acessibilidade afetiva e comunicativa na publicidade do MMFDH. Revista Culturas Midiáticas, 15, 243-265. https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.60532.
Penha E. (Diretor). (2021). Uma gota de Esperança [Filme]
Pro Infirmis. (2013, dezembro 12). «Because who is perfect?» [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=E8umFV69fNg
Ruiz, C. (2021). Documentário autobiográfico e feminismo: O quarteto de filmes de Miriam Weinstein. Revista Eco-Pós, 24(1), 120–138. https://doi.org/10.29146/ecopos.v24i1.27603
Santos, Milton. (2013). O espaço da cidadania e outras reflexões. Fundação Ulysses Guimarães. https://www.fundacaoulysses.org.br/wp-content/uploads/img-pdf/1440003461- 1398280172-vol-03-milton-santos.pdf.
Sassaki, R. (2007). Nada sobre nós, sem nós: Da integração à inclusão – Parte 1. Revista Nacional de Reabilitação, X, 57, 08-16.
Schnabel J. (Diretor). (2007). O Escafandro e a Borboleta [Filme].
Serafim, J., Ramos, N. (2014). Representação da doença no cinema documentário autobiográfico. Avanca/Cinema.
Silva, G. (2019). Noções de identidade de Stuart Hall e o diálogo com o patrimônio cultural imaterial. https://www.snh2019.anpuh.org/resources/anais/8/1553116115_ARQUIVO_NOCOESDEIDENTIDADEDESTUARTHALL.pdf.>
Silva, P. (2004). Documentários performáticos: a incorporação do autor como inscrição da subjetividade. UFRJ/ECO.
Soares. C. (Diretora). (2022). Elos: traduzindo o intraduzível [Filme]
Souza, R. (2009). A construção discursiva de crianças e adolescentes em documentários brasileiros: real, simbólico e imaginário. 72f. [Dissertação de mestrado - Curso de Letras, Universidade Estadual de Maringá]. Repositório.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adriano Medeiros da Rocha, Cíntia Freitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
For more information follow the link: CC Atribuição-NãoComercial 4.0