Conversation as events of the body in "The Songs" (2011), by Eduardo Coutinho

Authors

  • Renata de Oliveira Ramos Escola da Tenda/SP

DOI:

https://doi.org/10.34640/universidademadeira2021ramos

Keywords:

Eduardo Coutinho, conversation, fabulation, singing, body, The Songs (2011)

Abstract

The current article presents a few considerations regarding the conversation on the documentaries of Eduardo Coutinho and is a part of the Master’s thesis O Corpo Que Fala: A Conversa no Documentário de Eduardo Coutinho, defended on 2021. We bring up two of the conversations that compose the movie As Canções (2011), emphasizing the centrality of the talking body on the constitution of the scenes. The conversation and the singing are analyzed as events that change the configurations of the force on the scene by triggering singular intensities that form, on the movie’s concreteness, an intense image that extrapolate and opens to the imponderable of the body.

References

Bezerra, C. R. de A. (2014). A Personagem no Documentário de Eduardo Coutinho. São Paulo: Papirus.

Bragança, F. (2008). Palavra e Superfície. In Bragança, F. (Org.) Eduardo Coutinho (2009). Rio de Janeiro: Beco do Azougue.

Coutinho, E. (2013) [1992]. O Olhar no Documentário: Carta-depoimento para Paulo Paranaguá. Catálogo do Festival Cinéma du Réel, Paris, 1992. In Ohata, M. (Org.) Eduardo Coutinho. (pp. 15-21). São Paulo: Cosac&Naif.

Deleuze, G. &; Parnet, C. (1998). Uma Conversa: O Que é, Para que Serve. In Diálogos. (pp. 9-45). São Paulo: Escuta.

Doane, M. A. (1983). A voz no cinema e a articulação de corpo e espaço. In Xavier, I. (Org.). A Experiência do Cinema. Antologia. Vol. 5, pp.457-476. Rio de Janeiro: Edições Graal, Ltd.

Figueirôa, A., Bezerra, C. & Fechine, Y. (2003). O Documentário como Encontro: Entrevista com o Cineasta Eduardo Coutinho. In Revista Galáxia, nº6 (pp. 213-229). outubro.

Gil, J. (1995). Corpo. In Enciclopédica Einaudi, Vol. 32, pp.201-266. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda.

Lima, C.S. (2015). Música em Cena: à escuta do documentário brasileiro. Tese de Doutoramento. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da UFMG. Belo Horizonte. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD9WERWD/1/musica_em_cena_final_2015.pdf [07.10.2020]

Lins, C. (2004). O Documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

Lins, C. & Mesquita, C. (2008). Filmar o Real. Sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Zahar.

Nancy, J.L. (2015). Vox Clamans in Deserto. Coimbra: Palimage, 2011. In Revista Gratuita. V.2, pp. 11-20. Belo Horizonte: Chão da Feira.

Ramos, F. P. (2005). A cicatriz da tomada: documentário, ética e imagem intensa. In Teoria Contemporânea do Cinema, Vol. II., pp. 159-227. São Paulo: Editora Senac.

Ramos, R.O. (2021). O Corpo que Fala: A Conversa no Documentário de Eduardo Coutinho. Dissertação de Mestrado. CEFET/MG, Belo Horizonte. Disponível em: https://sigarquivos.cefetmg.br/arquivos/2021132163f45c3571553ce566b0ef2f5/Dissertao_Final_Renata_Oliveira.pdf [07.12.2021]

Salles, J.M. & Andrade, Ramos, M.A. (Produtores) & Coutinho, E. (Realizador). (2011). As Canções [Film]. Brasil: VideoFilmes.

Silva, P.C. (2020). Cantos da Escravidão. Revista Piauí, 2014. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/cantos-da-escravidao/ [ 02.12.2020]

TVE/Brasil (2015, novembro 10). Alberto Dines entrevista Eduardo Coutinho. Programa Observatório da Imprensa. [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=ZRY8hyffUgA [02.12.2020]

Zumthor, P. (2007). Performance, Recepção e Leitura. São Paulo: Cosac&Naify.

Published

2021-12-17

How to Cite

de Oliveira Ramos, R. (2021). Conversation as events of the body in "The Songs" (2011), by Eduardo Coutinho. Cinema &Amp; Território, (6), 110–119. https://doi.org/10.34640/universidademadeira2021ramos