Real and imaginary journeys on film and audiovisual tracks
DOI:
https://doi.org/10.34640/universidademadeira2016pintoKeywords:
travelers, railway, road, documentary, editing, creative processAbstract
This article discuss some creative experiences developed during the work in progress called "Travels, travelers and moving images” (“Viagens, viajantes e imagens em movimento”). It was started by the author in 1993 under the title of D’Estradas, including the production of the documentary Passante about Brazilian road characters and also Mundança (Mix of words: World-DanceWalkingChange) about travelers in the train. Both were awarded by the São Paulo State Culture Department. Despite the historic chatacter of the project, it also includes some fiction works with them as well as an interactive installation. All was done using the same gross material, focusing on editing as a fundamental creative act, a writing with images and sounds.
References
Amiel, V. (2011). Estética da Montagem. Lisboa, Edições Texto & Grafia. Aranha, V. (1996) Os albergues dos migrantes no interior do Estado de São Paulo: programas de ação social ou políticas de circulação de população? Travessia: Revista do Migrante. Ano IX, n. 2. São Paulo, CEM, 25-29.
Bresson, R. (2005). Notas sobre o Cinematógrafo. São Paulo: Iluminuras.
Dellelis, R., Massarani, E.V.L. (1999). A Era do Trem. São Paulo: LF&N.
Geertz, C. (2013). A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC.
Jung, C. G. (1963). Memórias, sonhos e reflexões. São Paulo: Nova Fronteira.
Machado, A. (2011). Pré-Cinemas e Pós-Cinemas. Campinas: Papirus.
Mattar, S., Roiphe, A. (2012) Anais do I Seminário de Estudos e Pesquisa em Arte e Educação: processos de criação na educação e nas artes. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes/USP.
Oldham, G. (1995). First Cut: Conversations with Film Editors. Berkeley: University of California Press.
Ostrower, F. (2010). Criatividade e Processos de Criação. Petrópolis, Vozes.
Tarkovisky, A. (1998). Esculpir o Tempo. São Paulo: Martins Fontes.
Filmografia
A Jornada, 2005, DVD. Edição: André Bonotto e Ciro Lubliner. Brasil: UFSCar.
Alma à janela, 2014. DVD. Edição: Nina Afonso. Brasil: UFSCar.
Bye, bye Brasil, 1979, 35mm. Direção: Cacá Diegues, Brasil: Embrafilme.
Em uma manhã de sábado, 2014, DVD. Edição: Amanda Mazzini. Brasil: UFSCar.
Estradas, 1995, DVD. Direção: Jorge Furtado. Brasil: Casa de Cinema de Porto Alegre.
Estranhos no Paraíso, 1984, 35mm. Direção: Jim Jarmusch. EUA: Filmes do Estação.
Êxílios, 2004, 35mm. Direção: Tony Gatlif. França: Imovision.
Fastígio, 2014, DVD. Edição: Rawi Santos. Brasil: UFSCar.
Labirinto das Almas, 2014. DVD. Edição: Vanessa Lopez. Brasil: UFSCar.
Mundança, 2014, DVD. Edição: Gabriela Trombeta. Brasil: UFSCar.
Mundança – Trem dos Mendigos, 1998, Video (Betacam). Direção: Alexandra Pinto.
Edição: Alexandra Pinto, Fabiana Victor e Wagner Werneck. Brasil: Imaginário Produções.
O Trem, 2014, DVD. Edição: Karen Pompeo. Brasil: UFSCar.
Paisagens Sonoras e Visuais, 2008, Instalação Interativa. Concepção e Realização: Alexandra Pinto, Eduardo Néspoli e Fabiana Victor. Brasil: UFSCar.
Passante, 1994, Vídeo (U-Matic). Direção e Edição: Alexandra Pinto e Iolanda Costa. Brasil: Vídeo Vídeo.
Sem Rumo, 2014, DVD. Edição: Marina Baptistella. Brasil: UFSCar.
Sem Título, 2014, DVD. Edição: André Felipe e Luis Broleze. Brasil: UFSCar.
Sem Título, 2014, DVD. Edição: Jennifer Lu. Brasil: UFSCar.
Sem Título, 2014, DVD. Edição: Catarine Ohnuma. Brasil: UFSCar.
Solidão, 2014, DVD. Edição: Lívia Lourenço. Brasil: UFSCar.
Tão Acre, 2005, Video (MiniDV). Direção: Andrea Martini. Brasil: UFSCar. Trem
Fantasma, 2014, DVD. Edição: Henrique Marcusso. Brasil: UFSCar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Alexandra Lima Gonçalves Pinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
For more information follow the link: CC Atribuição-NãoComercial 4.0