The outsourcing of motherhood based on the cinematic representation of the domestic worker: Views and constructive paths in ‘What Time Does She Come Back?’
DOI:
https://doi.org/10.34640/ct9uma2024rochasilvaKeywords:
domestic worker, outsourcing of motherhood, liquidity of affectivity, brazilian social history, film analysisAbstract
This article promotes reflections on the representation of domestic workers as recorded in one of the most prominent films in contemporary Brazilian cinema. The research focuses on the film analysis of the work Que horas ela volta? (2015), by directora Anna Muylaert. This analytical path will question the liquidity of maternal affection, the process of outsourcing motherhood, the black population that provides domestic work, and the country's social history with its slavery aspect. In this way, ethnic and racial issues in Brazilian society, as well as the representation of the female experience of the protagonist Val and her daily struggles as a domestic worker, will be problematized through the analysis of the chosen cinematographic narrative.
References
Almeida, S. (2018). O que é Racismo Estrutural? Letramento.
Bertoldo, J. (2018). Migração com rosto feminino: múltiplas vulnerabilidades, trabalho doméstico e desafios de políticas e direitos. Rev. katálysis, Florianópolis, 21(2), 313-323, maio 2018. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802018000200313&lng=pt&nrm=iso
Brandão, V. & Silva, M. (2021, janeiro 6). Quando empregada ocupa lugar da mãe. Agência de Notícias/ UniCEUB. http://www.agenciadenoticias.uniceub.br/?p=7607
Casetti, F. & Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Paidós.
Campos, M. (s.d.). Efeitos do êxodo rural. Portal Mundo Educação – UOL. https://mundoeducacao.uol.com.br/geografia/efeitos-exodo-rural.htm#:~:text=%C3%8Axodo%20rural%20%C3%A9%20o%20deslocamento,tirou%20v%C3%A1rios%20postos%20de%20trabalho>.
Ferraz, D., Moura-Paula, M., Biondini, Bárbara, F. & Moraes, A. (2017). Ideologia, subjetividade e afetividade nas relações de trabalho: análise do filme “Que horas ela volta?”. Revista Brasileira de Estudos Organizacionais, 4(1), 252-278. Sociedade Brasileira de Estudos Organizacionais.
Hall, S. (2011). A identidade cultural na pós-modernidade. DP&A Editora.
Rancière, J. (2005). A partilha do sensível: Estética e política. EXO experimental/Ed. 34.
Ratts, A. (2006). Eu sou atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. Instituto Kuanza.
Santos, R. & Costa, F. (2009). Cinema Brasileiro e Identidade Nacional: análise dos primeiros anos do século XXI. Universidade do Vale do Itajaí. https://arquivo.bocc.ubi.pt/pag/bocc-robson-cinema2.pdf
Silva, T. (2011). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Vozes.
Vanoye, F. & Golliot-lété, A. (2006). Ensaio sobre a análise fílmica. Papirus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriano Medeiros da Rocha, Uriel Filipe Marques Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
For more information follow the link: CC Atribuição-NãoComercial 4.0