Cinema as a dialogue partner: "All about my mother" and the discussion on gender, sexuality and diversity

Authors

  • Ivo Di Camargo Junior Universidade Federal de São Carlos
  • João Vítor Zanato de Carvalho Ribeiro Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.34640/universidademadeira2021camargoribeiro

Keywords:

cinema, Tudo sobre minha mãe, Pedro Almodóvar, gender, sexuality, diversity

Abstract

In view of Bakhtinian studies, we regard the filmic object as an important dialogical partner. Thus, when recognizing cinema as a discourse producer, film analysis appears as an element of relevance in contemporary society, since our contemporary societies are bombarded, daily, by eddies of images. In this way, we chose the film All about my mother, by spanish filmmaker Pedro Almodóvar, as the driving force behind reflections on gender, sexuality, and diversity. It is through otherness, which takes effect through the recognition of the filmic object as the Other with whom we dialogue, that such reflections find fertile soil to germinate.

References

Almodóvar, A. (Produtor) & Almodóvar, P. (Realizador). (1999). Tudo sobre minha mãe [DVD]. Brasil: Fox Vídeo.

Ayres, A. A. (2013). Processo criativo e atuação em telepresença na formação de professores de teatro. Brasília: Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília.

Bakhtin, M (1993). A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec; Brasília: Editora da Universidade de Brasília.

Camargo, A. F. & Caimi, F. E. (2015). Dialogismo, alteridade e responsabilidade: desafios da relação professor/alunos em sala de aula. Anais do XII Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 12, 26655-26668.

Corazza, S. M. (2006). Artistagens: filosofia da diferença e educação. Belo Horizonte: Autêntica.

Di Camargo, I. Jr. (2020). Mikhail Bakhtin na Linguagem Cinematográfica. São Paulo: Mentes Abertas.

Maluf, S. W. (2002). Corporalidade e desejo: Tudo sobre minha mãe e o gênero na margem. Revista Estudos Feministas, 10 (1), 143-153.

Míguez, A. C. & Fonseca, E. (2015). Tudo sobre minha mãe e algo sobre a teoria queer e o universo almodovariano: aproximações entre cinema e educação. Revista Extraprensa, 8(1), 82-89.

Ribeiro, J. V. Z. C. (2020). Proteger contra o esquecimento: a ampliação das referências artístico-culturais dos alunos no ensino das Artes Cênicas. São Paulo: Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.

Soler, M. (2013). Encenação: um espaço possível para a aprendizagem do espectador. Trama Interdisciplinar, 4 (1), 88-98.

Soler, M. (2008). O espectador no teatro de não-ficção. Sala Preta, 8, 35-40.

Stam, R. (2003). Introdução à teoria do cinema. São Paulo: Papirus.

Thiel, G. C. & Thiel, J. C. (2009). Movie takes: a magia do cinema na sala de aula. Curitiba: Aymará.

Published

2021-12-17

How to Cite

Di Camargo Junior, I., & Zanato de Carvalho Ribeiro, J. V. (2021). Cinema as a dialogue partner: "All about my mother" and the discussion on gender, sexuality and diversity . Cinema &Amp; Território, (6), 55–64. https://doi.org/10.34640/universidademadeira2021camargoribeiro

Issue

Section

Articles