Traces of memory in "Nostalgia of the Light"

Authors

  • Ana Costa Ribeiro Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.34640/CT52020ARVES

Keywords:

memory, landscape, vestige, Latin America, dictatorship, Guzmán

Abstract

The work establishes relations between memory and landscape in the film Nostalgia of Light, by Patricio Guzmán, based on the notion of vestige. In the film, the director investigates the mysteries of a landscape - the Atacama Desert - to question about the memory of a country - Chile. Through the observation of the vestiges found in the Chilean desert, Guzmán comes to his main theme: the memory of political prisoners who disappeared during the Pinochet dictatorship.

References

Conde, Miguel (2012). “Andreas Huyssen discute relações entre políticas da memória e direito”. Globo Universidade, 3 agosto. Disponível em: http://redeglobo.globo.com/globouniversidade/noticia/2012/08/andreas-huyssendiscute-relacoes-entre-politicas-da-memoria-e-direitos.html. [05.10.2020].

Gagnebin, Jeanne Marie (2014a). Lembrar Escrever Esquecer. São Paulo: Editora 34.

Gagnebin, Jeanne Marie (2014b). Limiar, Aura e Rememoração – ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34.

Huyssen, Andreas (2014). Culturas do Passado Presente. Rio de Janeiro: Contraponto Editora.

Schama, Simon (1995). Paisagem e Memória. São Paulo: Editora Schwarcz.

Filmografia

Sachse, R. (Produtor) & Guzmán, P. (Realizador). (2010). Nostalgia da Luz. Chile: Atacama produtions.

Sachse, R. (Produtor) & Guzmán, P. (Realizador). (2019). A Cordilheira dos Sonhos. Chile: Atacama produtions.

Sachse, R. (Produtor) & Guzmán, P. (Realizador). (2015). O Botão de Pérola: Chile: Atacama produtions.

Published

2020-12-10

How to Cite

Costa Ribeiro, A. (2020). Traces of memory in "Nostalgia of the Light". Cinema &Amp; Território, 1(5), 7–14. https://doi.org/10.34640/CT52020ARVES

Issue

Section

Articles