Traces of memory in "Nostalgia of the Light"
DOI:
https://doi.org/10.34640/CT52020ARVESKeywords:
memory, landscape, vestige, Latin America, dictatorship, GuzmánAbstract
The work establishes relations between memory and landscape in the film Nostalgia of Light, by Patricio Guzmán, based on the notion of vestige. In the film, the director investigates the mysteries of a landscape - the Atacama Desert - to question about the memory of a country - Chile. Through the observation of the vestiges found in the Chilean desert, Guzmán comes to his main theme: the memory of political prisoners who disappeared during the Pinochet dictatorship.
References
Conde, Miguel (2012). “Andreas Huyssen discute relações entre políticas da memória e direito”. Globo Universidade, 3 agosto. Disponível em: http://redeglobo.globo.com/globouniversidade/noticia/2012/08/andreas-huyssendiscute-relacoes-entre-politicas-da-memoria-e-direitos.html. [05.10.2020].
Gagnebin, Jeanne Marie (2014a). Lembrar Escrever Esquecer. São Paulo: Editora 34.
Gagnebin, Jeanne Marie (2014b). Limiar, Aura e Rememoração – ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34.
Huyssen, Andreas (2014). Culturas do Passado Presente. Rio de Janeiro: Contraponto Editora.
Schama, Simon (1995). Paisagem e Memória. São Paulo: Editora Schwarcz.
Filmografia
Sachse, R. (Produtor) & Guzmán, P. (Realizador). (2010). Nostalgia da Luz. Chile: Atacama produtions.
Sachse, R. (Produtor) & Guzmán, P. (Realizador). (2019). A Cordilheira dos Sonhos. Chile: Atacama produtions.
Sachse, R. (Produtor) & Guzmán, P. (Realizador). (2015). O Botão de Pérola: Chile: Atacama produtions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana Costa Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
For more information follow the link: CC Atribuição-NãoComercial 4.0