Musical creation and rituals: images from an urban Quilombo in Olinda, Pernambuco, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.34640/universidademadeira2018lyraKeywords:
music, rituals, urban quilombo, documentaryAbstract
The myth of the cabaça is a link between Pernambuco’s local music and its African roots. For musicians, the creative process is grounded in a poetic reality where narratives, myths, and religions often coexist. This paper is about a film´s project that aimed to document the recovering of Pernambuco’s living culture and the creative potential of new generations of artists who have grown in Terreiros and registers images of Pernambucos´s first urban quilombo.
References
Carvalho, M. J. M. (1991). O Quilombo do Catucá em Pernambuco. Caderno CRH. Salvador, Nº 15, 5-28.
Guerra, L. H. B. (2010). Xangô rezado baixo. Xambá tocado alto: a reprodução da tradição religiosa através da música. UFPE.
Halbwachs, M. (2004). Memória coletiva e memória individual. In: A memória coletiva. São Paulo: Centauro.
Lima, M. A. de (2005). Chão batido coco pisado: a contribuição do povo xambá à cultura pernambucana. Monografia em Jornalismo Cultural. Recife: UNICAP.
Lyra, C. (2015). Políticas culturais de valorização do patrimônio imaterial em Pernambuco. PragMATIZES - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura,
(8), 120-131. ISSN: 22371508
Blogs e vídeos
Memorial Mãe Biu na internet - www.xamba.com.br
Blog do documentário - Igbadu – cabaça da Criação, Carla Lyra, dir. (Carla Lyra, 2007 (film). Disponível em: Porta Curtas - <http://portacurtas.org.br/filme/default.aspx?name=igbadu_cabaca_da_criacao>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Carla Lyra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
For more information follow the link: CC Atribuição-NãoComercial 4.0