The (self) documentary poetics of Patrício Gúzman

Authors

  • Elis Crokidakis Castro
  • Luiz Antonio Monteiro CAMPOS

DOI:

https://doi.org/10.34640/c.t8uma2023castrocampos

Keywords:

documentary, history, memory, autobiograph

Abstract

By delving into 3 films by Patricio Guzmán, A Nostalgia da Luz (2010), O Botão de Nácar (2015) e A Cordilheira dos Sonhos (2019) we will reflect on his way of telling the history of Chile and especially his own history, making that his films are more than a Chilean family album, but a personal album of the filmmaker, configuring his creation as a kind of autobiographical documentary. Our objective goes through the analysis of the images brought by the filmmaker that will be studied by us in terms of their unique innovation that builds their poetics, bringing to their narrative elements that suggest that their films, in addition to being historical, are also autobiographical.

References

Arfuch, L. (2010). O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. EdUERJ.

Bachelard, G. (1993). A poética do espaço. Martins Fontes.

Barbosa, A. (2012). São Paulo cidade Azul: Ensaios sobre as imagens da cidade no cinema paulista dos anos 1980. Alameda.

Comolli, J. (1997). A cidade Filmada. Cadernos de Antropologia e imagem - UERJ/Núcleo de Antropologia e Imagem. 3(4).

Foucault, M. (2004). Ditos e escritos. Forense Universitária.

Guzmán, P. (Diretor). (2010). Nostalgia da Luz. [Filme]. Blinker Filmproduktion. WDR. Cronomedia. Atacama Productions.

Guzmán, P. (Diretor). (2015). O Botão de Nácar. [Filme]. Atacama Productions. Mediapro. Valdivia Film. France 3 Cinéma. Kino Lorber.

Guzmán, P. (Diretor). (2019). A Cordilheira dos Sonhos. [Filme]. ARTE. Atacama Productions. Midas Filmes.

Hannah, A. (1994). Rahel Varnhagen, a vida de uma judia alemã na época do Romantismo. Relume Dumará.

Huberman, D. (2014). O que vemos, o que nos olha. Editora 34.

Klinger, D. (2012). Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. 7Letras.

Lessing, G. (2011). Laocoonte. Antígona.

Lejeune, P (2008). O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Editora UFMG.

Lins, C. (2004). O ensaio no documentário e a questão da narração consultado: https://www.academia.edu/4786641/O_ensaio_no_document%C3%A1rio_e_a_quest%C3%A3o_da_narra%C3%A7%C3%A3o

Marker, C. (Diretor). (1958). Lettre de Sibérie [Filme]. Argos Films. Procinex. New Yorker Films.

Núnez, P. (2012, janeiro 18). Patricio Guzmán: su nostalgia y su luz. Revista Dínamo. http://www.revistadinamo.com/?p=2033

Tarkovsky, A. (1998). Esculpir o tempo. WMF Martins Fontes.

Varda, A. (Diretora) (1963). Saudações, Cubanos! [Filme]. Société Nouvelle Pathé Cinéma. Ciné-tamaris.

Varda, A. (Diretora) (2008). As praias de Agnés. [Filme]. Arte France Cinéma. Ciné-tamaris. Roissy Films.

Velasco, T. (2012). Escritas de si contemporâneas: uma discussão conceitual. Abralic –XIV Congresso Internacional Fluxos e correntes: Trânsitos e traduções literárias. Anais eletrónicos. ISSN 2317-157X. https://abralic.org.br/anais/arquivos/2015_1456108793.pdf

Published

2023-12-04

How to Cite

Castro, E. C. ., & Campos, L. A. M. . (2023). The (self) documentary poetics of Patrício Gúzman. Cinema &Amp; Território, (8), 62–71. https://doi.org/10.34640/c.t8uma2023castrocampos